Anda diberikan Notis Kesalahan Lalulintas kerana telah melanggar peraturan lalulintas yang berkuatkuasa di dalam kampus berdasarkan Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971, Kaedah-Kaedah Universiti Putra Malaysia (Tatatertib Pelajar-Pelajar) 2005. Oleh yang demikian, pihak Bahagian Keselamatan berkuasa untuk mengenakan saman kepada pesalah demi memastikan keadaan kampus berada di dalam keadaan selamat dan terkawal. Untuk semak status saman sila ke http://e-saman.upm.edu.my/
RM50.00 akan dikenakan bagi satu kesalahan. Rujuk Kaedah 48 (1), Kaedah-Kaedah Universiti Putra Malaysia (Tatatertib Pelajar-Pelajar) 2005 di SINI.
Permohonan adalah secara atas talian melalui portal Putra Asis. Sila klik DI SINI untuk permohonan pelekat kenderaan
Sila rujuk syarat-syarat untuk memohon Pelekat Kenderaan Pelajar di laman web Bahagian Keselamatan di SINI.
Dapatkan borang permohonan OPR/BKU/BR03/TANDA di Kaunter Bahagian Keselamatan atau muat turun dari laman web Bahagian Keselamatan. Borang tersebut perlu dilengkapkan dan dikembalikan semula dalam dua (2) salinan kepada Bahagian Keselamatan tiga (3) hari sebelum hari kejadian untuk diproses. Makluman lanjut sila ke SINI.
Dapatkan borang permohonan OPR/BKU/BR01/IRING di Kaunter Bahagian Keselamatan atau muat turun dari laman web Bahagian Keselamatan. Borang tersebut perlu dilengkapkan dan dikembalikan semula dalam dua (2) salinan kepada Bahagian Keselamatan tiga (3) hari sebelum hari kejadian untuk diproses. Makluman lanjut sila ke SINI.
Ya, Kad Matrik dan Kad Staf fizikal masih digunakan sebagai dokumen pengenalan diri sebagai pelajar / staf UPM. Ianya juga digunakan sebagai:-
Berdasarkan Pekeliling Pendaftar Bilangan 4 Tahun 2006 dan Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Universiti Putra Malaysia (JPU) Kali Ke-239, kadar yang dikenakan bagi penggantian Kad Matrik / Kad Staf yang hilang ialah sebanyak RM30.00.
Sekiranya kehilangan Kad Matrik / Kad Staf sila ke Kaunter Pejabat Bursar UPM untuk membayar denda sebanyak RM30.00 dan seterusnya ke Kaunter Bahagian Keselamatan untuk membuat laporan kehilangan dengan melengkapkan Borang Kehilangan / Kerosakan OPR/BKU/BR01/HR.
Pas Pekerja dikeluarkan oleh pihak Bahagian Keselamatan UPM kepada pekerja-pekerja syarikat luar yang berkhidmat di dalam kampus UPM. Pemohon dikehendaki mengisi dengan lengkap Borang Permohonan Pas Pekerja OPR/BKU/BR01/PAS PEKERJA dan sertakan dua (2) keping gambar berukuran pasport dan salinan Kad Pengenalan. Bagi pemohon bukan warganegara Malaysia, sertakan satu (1) salinan pasport yang masih sah tempohnya.
Kadar bayaran sebanyak RM5.00 akan dikenakan untuk memohon Pas Pekerja dan bayaran perlu dibuat di Kaunter Pejabat Bursar UPM.
Kemaskini:: 21/06/2023 [roshaizak]
Universiti Putra Malaysia
43400 UPM Serdang
Selangor Darul Ehsan Malaysia